Imunitní systém. Čím ho oslabujeme a jak ho naopak můžeme posílit?

 

Je to jednoduchá rovnice:

 

Pokud je imunitní systém v normálu = ani o něm nevíte a fungujete, jak jste zvyklí.

 

Pokud imunitní systém přestane správně fungovat, protože je oslabený nebo nedokáže bojovat s agresivními bakteriemi = onemocníte.

 

Bez imunitního systému by naše tělo nedokázalo bojovat s vnějšími vlivy, které vstupují do našeho těla nebo se škodlivými změnami, k nimž uvnitř našeho těla dochází.

 

Hlavními úkoly imunitního systému tedy jsou:

  • bojovat proti choroboplodným zárodkům, jako jsou bakterie, viry, paraziti a odstraňovat je z těla
  • rozpoznávat a neutralizovat škodlivé látky z prostředí a bojovat proti změnám v těle způsobující nemoci (např. rakovinotvorné buňky)

 

V rámci imunitního systému existují dva subsystémy, známé jako vrozený a adaptivní. Oba jsou úzce propojeny a spolupracují, kdykoli zárodek nebo škodlivá látka vyvolá imunitní reakci.

 

Vrozený imunitní systém bojuje proti škodlivým látkám a choroboplodným zárodkům, které vstupují do těla např. přes kůži nebo trávicím systémem. Tvoří jakousi základní bariéru pro ochranu organismu.

 

Adaptivní imunitní systém nastupuje v momentě, kdy dojde k setkání s infekcí. Vytváří protilátky a používá je ke specifickému boji proti určitým bakteriím, s nimiž tělo dříve přišlo do styku. Výhodou je, že se neustále učí a přizpůsobuje, takže tělo může také bojovat s bakteriemi a viry, které se časem mění.

 

Nejdůležitějším orgánem v našem těle je brzlík, dále má podíl slinivka, játra, lymfatický a hormonální systém.

 

 

Čím svůj imunitní systém oslabujeme?

 

Nedostatek vitamínů a minerálů, špatně nastavená strava.

Dehydratace. Voda je účastníkem téměř každého procesu v našem těle. Dostatečný přísun vody pomáhá udržovat zdraví buněk a dostává z těla odpadní látky.

Nedostatek spánku, fyzická a psychická únava. Spánek je dobou, kdy imunitní systém nabírá síly.

Stres a úzkost. Známý stresový hormon, kortizol, potlačuje činnost imunitního systému snížením počtu lymfocitů, krvinek, které bojují s bakteriemi a viry. Stres negativně působí také na srdce a trávicí systém.

Kouření a alkohol. Kouření má vliv na cévy, tedy i bílé krvinky. Alkohol negativně působí na játra a tenké střevo, hlavní orgán imunity.

 

 

Jak můžeme imunitní systém posílit?

 

Zdravé střevo

  • Zde se nachází až 70% imunitních buněk. Pro optimální funkci střev je vhodné čas od času zařadit probiotika a prebiotika a to buď ve formě doplňku stravy či ve stravě.

 

Zdravá strava a pitný režim

  • Přiměřené množství bílkovin, sacharidů a tuků. Nevyřazovat cukr, ale nepřehánět to s ním. Dbát spíše na příjem sacharidů komplexních.
  • Vyhýbat se fastfoodům a průmyslově zpracovaným potravinám.
  • Konzumovat dostatek ovoce a zeleniny – obzvlášť zelenina brukvovitá a špenát, protože obsahují kyselinu listovou, která je důležitá pro tvorbu bílých krvinek.
  • Příjem potravin zvyšující reakci imunity – česnek a zázvor.
  • Pít nejlépe holou vodu. Okolo 2-3 l denně.

 

Dostatek kvalitního spánku

  • Chodit spát a vstávat pravidelně, ve stejnou dobu.
  • Před spánkem se vyhnout těžkým jídlům a kofeinu.
  • Hodinu před odložit telefon, vypnout televizi a raději si například přečíst knížku nebo poslouchat hudbu.
  • Za noc bychom se měli dostat do 5 cyklů REM, jeden spánkový cyklus trvá 90 minut = optimální doba spánku je cca 7,5 až 8 hodin.
  • V místnosti by mělo být ticho a měla by být maximálně zatemněná. Spánkový hormon, melatonin, se začíná produkovat ve tmě.
  • Místnost by měla být vyvětraná, teplota okolo 18-22°C.

 

Přísun vitamínů a minerálů

  • Důležitou roli ve funkci imunitního systému hraje vitamín D. Jedná se spíše o hormon, který je produkován v kůži a vzniká při pohybu na slunci. Jeho nedostatek v těle může například zapříčiňovat časté infekce.
  • Dalším, neméně důležitým, je vitamín C. Vhodné je užívání z přirozených zdrojů, jako je acerola.
  • Vitamín E pro jeho antioxidační účinky.
  • Zinek a selen, protože jsou součástí celé řady enzymatických procesů v těle.
  • Věda se v posledních desetiletích hodně zabývá schopnostem Betaglukanu zvyšovat obranyschopnost a výsledky jsou více, než povzbudivé.

 

Omezit stres a úzkost

  • Stres má vliv téměř na všechno, ať už je to zdraví, ale také pleť a celková kvalita života.
  • Pokud zažíváme stres nebo úzkost, imunitní systém je ochromen kortizolem, čímž je tělo náchylnější na nemoci.
  • Nepropadejte negativním myšlenkám. Běžte na procházku, zacvičte si, pusťte si veselou hudbu… zkrátka zažeňte stres něčím, co vás baví, co máte rádi.

 

Pohyb a otužování

  • Pohybem se stáváte odolnější vůči nemocem i stresu. Nemusíte se nutit běhat, když běh nesnášíte, najděte si takový způsob pohybu, který máte rádi. Při pohybové aktivitě dochází k uvolňování endorfinů – hormonů štěstí.
  • Otužování zlepšuje prokrvení, zmírňuje stres a omezuje záněty. Je potřeba na něm pracovat pomalu a soustavně.

 

Vyhýbat se kouření a nadměrnému množství alkoholu

  • Nadměrné množství alkoholu narušuje schopnost těla bránit se před infekcí – dehydratuje organismus a odvádí z těla vitamíny, minerály a další důležité nutrienty.
  • Tabákový kouř významně snižuje obranyschopnost v oblasti horních a dolních cest dýchacích.

 

 

Posílení imunity zkrátka většinou souvisí s úpravou životního stylu. To je základ. Určitě je ale spoustu dalších variant, jak na imunitě pracovat. Co se nejvíce osvědčilo vám?

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení